صنایع دستی مسی اصفهان را بهتر بشناسیم

صنایع دستی مسی اصفهان را بهتر بشناسیم

صنایع دستی مسی اصفهان ،آیا تا به حال به گلدانهای زیبای مسی که در بازارهای میدان امام به فروش می رسند برخورده اید؟ اینها هنری هستند که علاقه مندان خودشان را می طلبند، از آن گذشته مس فلزی است که روز به روز بر ارزش و قیمت آن افزوده می شود، درست مانند طلا.این گلدانها و تزئینات زیبا و با ارزش، گاهی از یک گلدان کوچک تا یک آینه بسیار بزرگ و با ارزش در سراسر دنیا  و علی الخصوص در دست توریست ها و خریدارانی که عاشقان این صنایع هستند دست به دست می شود، کاری که یک هنرمند با کوبه ها و ابزارهای چکشی بر روی این فلز انعطاف پذیر و پربها می کند آن را به کیمیایی مبدل می کند تا نه تنها امروز بلکه تا پایان دنیا به آنچه برای شما خلق کرده است افتخارکند.

قلم زنی

قلم زنی بر روی مس یک هنر دیرینه و کهن است که خلق آثار بسیار زیبای آن در کنار صادرات این محصول به کشورهای بسیار زیادی از جمله اسپانیا،‌ کانادا، نیجریه، ‌امارات، ‌ترکیه، اتریش، ‌چین، قطر، ‌انگلستان، کلمبیا، ‌عراق، ‌آلمان،‌ ‌نیوزلند، فرانسه، ایتالیا، بلژیک وغیره باعث شده تا به عنوان یک هنر جذاب مطرح شود.هنر قلم زنی بر روی مس و ساخت صنایع دستی اصفهان یک هنر اصیل و متعلق به این شهر و مردمان خوش ذوق آن است.مهمترین محصولاتی که با استفاده از ظروف مسی می توان تولید و عرضه نمود، شامل ظروف مسی چکشی، ظروف مسی قلم زنی شده و ظروف مسی میناکاری شده می باشند.

بازار کار صنایع دستی مسی اصفهان

در حقیقت این روزها بازار بیشتری به سمت مس و ظروف مسی روانه شده است چرا که به لحاظ ارزش و فوائد زیادی که ظروف مسی در طب سنتی داشته و دارند و این فرهنگ سازی های اخیر در رابطه با استفاده از ظروف مسی به عنوان جایگزین دیگر ظروف در بازار و همچنین ارزش مادی و نیز هنری که این فلز دارد باعث شده تا این روزها علاقه مندان بیشتری به سمت آن کشش پیدا کنند.
علاوه بر آن مس یک فلز انعطاف پذیر بوده و قابلیت نقش گیری در هر سطح و شکلی که هنرمند به آن علاقه مند هست را دارد، مس یک فلز با قابلیت ضد میکروبی، ضد التهابی و نیز تنظیم کننده عملکرد غده تیروئید است، علاوه بر این مس می تواند در تسکین درد مفاصل، تنظیم ریتم قلب و بسیاری موارد دیگر تاثیر گذار باشد.مس ماده ای نیست که به طور طبیعی در بدن وجود داشته و یا آن را تولید کند و منبع تامین آن بایست منبعی در خارج از بدن باشد، از این رو استفاده از ظروف مسی می تواند جایگزین خوبی در این شرایط باشد.
مطمئنم که اگر شما تا کنون از این ظروف استفاده نکرده اید و یا آنها را نمی پسندید اکنون با دانستن خواص این فلز بی نظیر به جرگه طرفداران آن می پیوندید و این همان جایی است که باعث افزایش بازار کار این هنر می شود.

سطح درآمد هنر صنایع دستی مسی اصفهان چقدر است؟

این هنر گرچه در زمان تبلور قابل قیمت گذاری نیست چرا که بی نظیرترین و حرفه ای ترین اشکال و طرح ها با دستان قدرتمند و فکر زیبای یک هنرمند تلفیق شده تا یک اثر ماندگار بسازد ولی با این حال باید گفت این جزء آن دسته محصولاتی ست که گذر زمان به ارزش آن می افزاید و شما در هر زمان قادر خواهید بود تا آن را به پول تبدیل کنید

در چه مدت زمانی می توانم هنر صنایع دستی مسی اصفهان را یاد بگیرم؟

هنر و علاقه دو سر رشته هنر و هنرمند است، کسی که به این رشته علاقه مند باشد می تواند در مدت زمان کوتاهی، شاید در دو یا سه ماه با آموزش و رفتن به نزد استادان فن به آن مسلط شود، این کاری بسیار دوستداشتنی است که در لحظه می توانید تاثیر شگفت انگیز دستانتان را ببینید پس شک نکنید اگر شما از بین افراد هنر دوست و علاقه مند به فنون هنری هستید این رشته کشش خاصی را برایتان خواهد داشت.

چه کسانی بهترین افراد برای کار در این حرفه هستند؟

شاید هیچ کدام از ما به این واقعیت توجه نکرده باشیم، بسیاری از ما گله مندیم که کار نیست و یا کاری که درآمد درست داشته باشد نیست و یا اینکه کارفرما به اندازه کافی حقوق نمی دهد، محیط کارمان خسته کننده است، نمی دانم محصول به فروش می رسد یا نه، ولی یک مژده به شما بدهم اگر هنر و هنرمندی را دوست دارید این کاری است که باید بکنید، اگر خانم خانه دار هستید و یا اگر در خانه تان نشستید ومنتظرید کسی شما را دعوت به کار کند، زانوی غم بغل کرده اید و نمی دانید با مخارجتان چه کنید و یا اگر هنرمند هستید و ذوق هنری دارید همین امروز بلند شوید، به یکی از این کارگاهها سر بزنید، از آنها دیدن کنید و با یکی از مربیان سختگیر و آبدیده کارتان را شروع کنید، مطمئن باشید شما هم به صف هنرمندان صنایع دستی مسی اصفهان افزوده خواهید شد و پس از آموزش می توانید کارتان را شروع کنید و از درآمد تان لذت ببرید.

تفاوت ظروف مسی قدیمی و جدید

تفاوت ظروف مسی قدیمی و جدید

صنایع دستی مسی اصفهان ،در ایام گذشته بدلیل نبود برخی از دستگاههای امروزی، مسگران هنرمند قدیمی ظروف مسی (شامل قابلمه مسی، دیگ مسی، ماهیتابه مسی و …) را در چندین مرحله و بصورت کاملاً دستی ظروف مسی تولید می نمودند .مراحل ساخت ظروف مسی را می توان در پنج مرحله کلی زیر بیان کرد:

ساخت بدنه اصلی ظرف مسی.
چکش کاری.
قلع اندود نمودن یا همان سفید کاری.
سوراخ کاری و اتصال دسته به ظروف.
مرحله نهایی براق کاری (پولیش).

مرحله اول (یعنی ساخت بدنه ظروف مسی) با برش و جوش دادن ۲ تکه ورق مسی مجزا ساخته می شد. این جوش ها از ناحیه بیرونی این ظروف به خوبی قابل مشاهده می باشد.

امروزه با وجود و ورود دستگاههای خم کاری و دستگاه های پرس به تمام صنایع از جمله صنعت مسگری، بدنه ی این ظروف بصورت یک تکه ساخته می شود. یعنی بجای برش و جوش دادن ظروف، کل ظرف بصورت یک تکه ساخته می شود که البته این موضوع از جهات مختلفی، مفید می باشد.پس می توان گفت که تنها تفاوت ظروف امروزی با ظروف قدیمی، در نحوه ساخت بدنه بوده(ظروف امروزی یک تکه و ظروف قدیمی دو تکه می باشد) و سایر مراحل ساخت این ظروف تفاوتی با قبل ننموده است.

نکته قابل توجه این است که این تفاوت (که صرفاً در مرحله ساخت بدنه می باشد)، هیچ ارتباطی به کیفیت ظروف دستی و ماشینی، دوام و… این ظروف ندارد. حتی می توان گفت ظروفی که بصورت ماشینی چکشی (یک تکه) ساخته می شود، از لحاظ نوع مرغویت ورق و نیز شکل ظاهری، بهتر از ظروف کاملاً دستی می باشد. بطور نمونه قابلمه های مسی قدیمی کاملاً دست ساز را اگر مشاهده فرمایید، می بینید که دهنه آنها کمی تاب دارد یا کج است و درب روی آن خوب جفت نمی شود!

البته این ایراد مانع از هنر زیبای مسگران عزیز و هنرمند قدیمی که سالیان سال عمر خود را صرف تجربه اندوزی و ساخت ظروف مسی زیبا نموده اند، نیست.

توصیه ای که برای مشتریان می شود گفت این است که با توجه به وجود تولیدکنندگان مختلف ظروف مسی در شهرهای مختلف از جمله اصفهان ، زنجان ؛ برای اینکه با اطمینان خاطر خرید کنید سعی کنید از تولید کنندگانی که قدمت و سابقه بالایی دارند و بِرند آنها در صنعت مسگری شناخته شده است خرید نمایید

پاکسازی ظروف مسی در خانه

پاکسازی ظروف مسی در خانه

ظروف مسی در گذشته از اهمیت بالایی در پخت و پز برخوردار بوده اند، هم اکنون نیز هستند برخی خانواده ها که به دلیل تاثیرات مثبت این گونه از ظروف بر روی بدن از آنها استفاده می کنند. در کنار سالم بودن این ظروف ظاهر خاص با رنگ و طرح قدیمی شان نیز هنوز هم بسیاری از افراد را وادار می کنند تا از آنها برای پخت و پز استفاده کنند. اما یک نکته منفی در این ظروف کدر و سیاه شدن آنها پس از گذشت مدت زمانی کوتاه می باشد! اما امروز راهکارهایی خانگی برای شما معرفی می کنیم که توسط آنها بتوانید این نوع از ظروف را به سادگی در خانه پاک کرده و همانند روز اول براق و درخشان کنید.

شرکت اصفهان مس تولید کننده ظروف مسی در اصفهان

روش اول تمیز کردن ظروف مسی

برای شروع کار نیاز به مواد اولیه ای همچون سرکه سفید، نمک دانه درشت، اسفنج سخت و یا پارچه، پاک کننده ملایم خواهید داشت. پس از آن نیاز است مقداری از نمک دانه درشت (نمک دریا بهترین نمک برای این کار است) بر روی سطح بیرونی آن ریخته سپس بر رویش کمی سرکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید؛ پس از آن توسط یک اسکاچ سخت بر روی قابلمه مسی بکشید تا براق شود. پس از آنکه ظرف به خوبی از لکه ها و زنگار ها پاک شد باید توسط مقداری آب و مایع ظرفشویی ملایم بشوییدش تا به خوبی مابقی سرکه ها از روی ظرف پاک شود.

روش دوم تمیز کردن ظروف مسی

۱ یک قاشق غذاخوری نمک و ۱ فنجان سرکه سفید را در داخل ظرف بزرگی بریزید. ظرف را پر از آب کنید. سپس اجازه دهید تا محلول به جوش آید؛ ظرف را داخل محلول جوشیده قرار داده و اجازه دهید تا زمانیکه لکه ها کاملا بر طرف شوند بر روی حرارت باقی بماند. سپس ظرف را شسته و خشک کنید.

روش سوم تمیز کردن ظروف مسی

لیمو ترش تاز را از وسط به دو نیم تقسیم کنید آن را جداگانه و یا همراه با نمک بر روی ظرف مسی بکشید تا زنگارها از بین بروند.

روش چهارم تمیز کردن ظروف مسی

یک قاشق غذا خوری نمک در داخل مقداری سرکه ریخته، سپس مقداری آرد به آن اضافه کنید تا خمیری بدست آید، خمیر را بر روی ظرف کاملا بپوشانید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت بر روی ظرف باقی بماند.

روش پنجم تمیز کردن ظروف مسی

سس گوجه فرنگی یکی از ماده های همیشه در دسترس است که به خوبی می تواند اکسیداسیون بر روی ظروف را از بین ببرد. مقداری از سس را بر روی ظرف بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه یا بیشتر بسته به میزان لکه های ظروف مسی بر روی آن بماند؛ پس از آن به خوبی با یک دستمال و محکم بر روی ظرف کشیده تا تمامی لکه ها پاک شوند.

درباره صنایع دستی مسی بیشتر بدانیم 

درباره صنایع دستی مسی بیشتر بدانیم

این مقاله ارایه شده توسط شرکت اصفهان مس ، ظروف غذا یکی از مهمترین و موثرترین عوامل موفقیت در آشپزی است. ظرف غذا در خوش طعم و خوشمزه شدن غذا بسیار اهمیت دارد.البته از دیدگاه طب جدید ظروف شیشه ای و پیرکس بهترین ظروف هستند چرا که هیچ واکنشی با غذا نمی‌دهند ولی بقیه ظروف از جمله آلمینیومی، روحی، مسی، تفلن، چدن، ملامین و … عناصر تشکیل دهنده آنها هنگام پخت وارد غذا می‌شود که خود ممکن است موجب بروز بیماری شود. از دیدگاه طب سنتی نیز ظروف سنگی و سفالی و لعابی و گلی بهترین ظروف هستند.

مدتی است که بسیاری از افراد پخت غذا در ظروف مسی را توصیه می‌کنند اما باید دید که پخت غذا در این ظروف تا چه اندازه فایده و عوارض خواهد داشت.مصرف غذا در ظروف مسی اگر بیش از حد باشد موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود و در دراز مدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود از آن طرف هم کمبود مس در بدن خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی می‌شود.

فروش صنایع دستی مسی اصفهان 

اگر مس بیش از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند همچنین تجمع مس در بدن موجب بروز تهوع و سر درد می‌شود.مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می‌کند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست.پوشاندن ظروف مسی با قلع یا سایر مواد خوب است، اما باید مراقب بود که حتی ظروف قلع‌ اندود با کوچک‌ترین خراش قلع‌شان از بین می‌رود و موجب آزاد شدن مس در غذا خواهد شد.

در نگهداری ظروف مسی باید دقت فراوان شود که هیچ آسیبی نبیند و سبب می‌شود، مس طی پخت و پز وارد ماده غذایی شود. به همین دلیل در نگهداری این ظروف باید دقت کرد.

سابت شرکت صنایع دستی مسی اصفهان مس

 

قلع اندود کردن ظروف مسی

قلع اندود کردن ظروف مسی

سابقه ی تاریخی صنعت مسگری با آهنگری یکی است چون بعد از ظروف سفالی ، ظروف مسی جایگزین اون شدن و مردم به سمت استفاده از ظروف مسی روی آوردن به تبع وجود مسگری صنعت سفیدگری مس نیز باید بوجود می آمد ، در اوایل هزاره ی ۴ استفاده از مس بین مردم رواج پیدا کرد و مردم برای ساختن درفش ، پیکان ، سنجاق لباس و جواهرآلاتشون مس رو چکش کاری می کردن اما در نیمه ی دوم این هزاره تکنولوژی فلزات تغییرات قابل توجهی پیدا کرد و مس رو با گداخته کردن از کانی جدا می کردن و به شکل های مختلف درآوردن .

ذخایر کانی مس ، بیشتردر عهد باستان مشاهده می شده ؛ استرابو متذکرمی شود که کرمان از نظر سنگ مس غنی است سرآورل استاین آثاری از تمدن مس گداز سومری و سندی رو در شهر بلوچستان کشف کرد ، در شمال کشورمون از قفقاز تا پامیر یک رشته از معادن مس کشیده شده ؛ ابن حوقل جغرافی دان عرب نیز از معادن مس کال صبی زاده ، سبزوار و فخر داود در نزدیکی مشهد و بخارا در ماورالنهر صحبت می کنن ، معادن مس انارک ،کاشان ، اصفهان و بخارا برای خلفای اسلامی قرن ۹ بسیار با اهمیت بوده چون از این معادن هر سال بیش از ۱۰۰۰۰ دینار خراج حاصل می شده است .

قلع اندود کردن ظروف مسی

در زندگی سنتی ایرانی ها مس نقش خاصی داشته چون اکثر مردم اعتقاد داشتن که ظرفشون باید مس و فرش زیر پاشون قالی و گلیم باشه به دو دلیل اول ثابت بودن قیمت این دو کالا از موقع خرید تا فروش اون و دلیل دیگه اینکه کالای رایج زندگی همه بوده و موقعی که شخص به پول نیاز داره به راحتی به پول تبدیل می شده این دلایل باعث می شده که ظروف مسی از همه ی اقشار جامعه مشتری داشته باشه .
در این دوره هم مردم پی بردن که ظروف مسی که قبلا اجدادمون استفاده میکردن بهترین نوع ظروف بوده ان به همین دلیل علاقه مندان زیادی به استفاده از این ظروف روی آوردن ، فروشگاه صنایع دستی اصفهان مس امکان خرید آنلاین ظروف مسی رو از طریق درگاه اینترنتی با بهترین قیمت براتون فراهم کرده .
کاری که مسگر انجام میده دو بخش داره : بخش اول ساخت و ساز اشیا مسی با استفاده از چکش و سندان از ورق های مسی است و بخش دوم اون بازسازی ظروف کهنه و زنگار زده مسی که اصطلاحا به اون سفید گری مس یا قلعی گری مس می گویند .

فواید سفید کردن ظروف مسی با قلع

قلع ی عنصر شیمیایی ست با خاصیت چکش خواری عالی که به سادگی اکسید نمی شه و مقاوم در برابر خوردگیه ، قلع در بیشترآلیاژها مورد استفاده قرار می گیره ، یکی دیگه از ویژگی های خیلی خوبه این فلز مقاومت عالی اون در برابر فرسایش و زنگ زدگیه که باعث شده به عنوان روکش برای فلزات دیگه استفاده بشه ، آموزش سفید کردن مس از قدیم با عنوان قلع اندود کردن ظروف مسی که جلوگیری میکنه از ورود بیش از حد مس به بدن و همینطور جلوگیری میشه از زنگ زدگی ظروف مسی رواج داشته است .

مراحل آموزش سفید کاری مس به این صورت است که در جداره ی داخلی ظرف قسمت های خورده شده رو پاک می کنن و مقداری شن نرم به همراه کاه داخل ظرف می ریزن و ظرف رو برای قلع اندود کردن تمیز می کنن ، بوسیله ی دستگاه دمنده ای که روی زمین نصب می کردن ظروف مسی رو حرارت می دادن به این شکل که ظروف خیس رو خشک و گرم و آماده می کردن و مقداری نشادر و قلع رو با پنبه به جداره داخلی ظرف می کشند که در اثر اون بوی جالب و خوشایندی ساتع میشه و ظرف دوباره نقره ای و سفید میشه وانگار که تازه از مغازه اومده .
سفید کردن ظروف مسی و تعمیر اون در کارگاه مسگری انجام میشه البته بعضی از هنرمندان مسگر فقط کار ساخت و ساز ظروف مسی رو انجام می دن و کار سفیدگری رو انجام نمیدن ولی در کل همه ی مسگرها سفیدگری ظروف مسی رو هم انجام میدن .

صنعت سفیدکاری ظروف مسی در بازارهای سنتی ، تیمچه ها ، راسته بازارها و کارگاه های کوچک در سطح شهرها و روستاها موجوده در شهرهایی مثل اصفهان ، کرمان ، مشهد ، تبریز ، قزوین و … بازارهایی مخصوص برای مسگرا وجود داره و درکنار اون کارگاه های سفیدکاری نیز هست که به راسته بازار مسگرها معروفه .

قلع اندود كردن ظروف مسي در خانه

درمحله های عشایری و در روستاها سفیدگری یا توسط خود مسگر انجام میشه و یا اینکه یک دوره گرد چند وقت یک بار به روستا میومد و بساطشو در میدان اصلی روستا و یا زیر سایه ی درختی پهن میکرد و ظروف مسی اهالی اون روستا رو براشون سفید می کرد ، ابزار سفیدگر دوره گرد بسیار ساده بوده ، یک گودال کوچک با قطر ۳۷ و گودی ۳۰ سانتی متر در زمبن میکند که در واقع به عنوان کوره بوده و یک لوله آهنی به زیر گودال می کشد ، دم دستی رو به سر دیگه لوله وصل میکنه و با استفاده از فن سفیدگری کارشو انجام میده .

ابزار و وسایل سفیدگری ظروف مسی :

دم وکوره : دم مورد استفاده سفیدگر رو دم پوستی می گفته ان ، به این صورت که پوست دباغی شده گوسفند رو به صورت مشکیدر می آورد دوسر آن دارای سوراخ است که یک سر آن به لوله ای که به کوره راه داشته بسته می شده و در سوراخ دیگر دو تخته می کوبند که کار دستگیره رو انجام می دهند ، موقعی که در آن دمیده میشه دو تخته به هم چسبانده می شوند وسوراخ مشک بسته میشه و مشک به سمت لوله کوره فشار داده میشده و در نتیجه ی اون هوای داخل مشک از راه لوله به کوره دمیده می شود و تخته ها از هم جدا می شوند و مشک به سمت عقب کشیده میشده و مشک دوباره از هوا پر میشه و آماده دمیدن میشه به این ترتیب دمیدن انجام میشده .
امروزه از دم دستی و یا نفتی استفاده میشه .
گاز دستی : یکی دیگه از ابزارهای سفیدگری مس هستش که با استفاده از اون ظروف را داخل و یا خارج کوره می کنند که شبیه انبر دست هست فقط تفاواتش با انبر دست اینه که لبه ی اون کشیده است .
انبردست: ابزار دیگری که در قلع کاری ظروف مسی استفاده میشه انبر دسته که با اون ظروف مسی را در دهانه کوره نگه میدارند دو لبه انبر دست که به هم نزدیک می شوند دایره های کوچک رو تشکیل می دهند که از خارج شدن ظروف مسی از دهانه انبردست جلوگیری میکنه .

پنبه: وقتی قلع را در داخل ظرف داغ شده می ریزند با پنبه روی آن می‌کشند در نتیجه قلع به تمام بدنه ظرف مالیده می شود و ظرف سفید می شود .

شن: قبل از سفید کردن ظروف مسی ، ظرف را با شن می‌سابند تا کمی تیرگی هایش برطرف شود .

زغال چوب: سوخت کوره زغال چوب است .

در آموزش سفیدکاری مس مواد اولیه ای نیز مورد نیاز می باشد که عبارتند از :
قلع : قلع ورقه های نرم و انعطاف پذیر است که موقع استفاده اون رو خرد می کنند .
نشادر: پودر سفید رنگ شبیه پودر لباس شویی است که از قلع به دست میاد و از خارج از کشور وارد میشه .
دیزاب : مایعی هستش که از موادی به نام سودا تهیه میشه و جهت شست وشوی ظروف استفاده میشه .

اولین مرحله سفید کردن داخل ظروف مسی دیزاب دادن ظروف است ، که دیزاب رو در آب می جوشانند و به هم می زنند تا خوب حل بشه بعد از اینکه سرد شد به عنوان مواد پاک کننده استفاده می شود ، نحوه ی کار به این صورت می باشد که مقدار کمی از دیزاب رو در ظروف مسی می ریزند و با حرارت کوره داغ می کنن سپس با پارچه ای ضخیم به تمام بدنه ظرف می کشند و آن را شست شو می دهند .

مرحله ی دوم آموزش قلع کاری ظروف مسی ساییدن ظروف مسی به وسیله ی شن و پوست بز می باشد به این شکل که مقداری شن روی پوست می ریزند و به بدنه ظروف میکشن و یا برای ساییدن پشت ظروف ، آن ها را روی مقداری شن قرار میدن و داخل ظرف می ایستن و به سمت چپ و راست می چرخند با این کار بدنه ی بیرونی ظرف کاملا تمیز می شود .
بعد از ساییدن ظروف اونا رو شست و شو میدن و وارد مرحله ی سفیدکاری ظروف میشن ، در زمان شروع سفیدگری مس ظرف را داخل کوره می گذارند تا داغ بشه سپس نشادر داخل ظرف می ریزند و با پنبه به تمام قسمت های بیرونی و داخلی می کشن و همچنین مقدار کمی قلع به بدنه ی خارجی و داخلی ظرف می کشند و دوباره نشادر را داخل ظرف می ریزند و با پنبه محکم به تمام قسمت ها می کشند سپس داخل آب فرو می برند و خشک می کنند .
به این شکل ظرف مسی دوباره رنگ سفید شفاف به خود میگیره و سفید کاری به پایان میرسه .

کاربردها و مصارف فلز مس

کاربردها و مصارف فلز مس ( ظروف مسی )

آلیاژهای فلز مس

ظروف مسی ؛ آلیاژهای متداول فلز مس ، بخصوص برنج، برنز، مس نیکل و مس نیکل نقره از اهمیت کاربردی بالایی برخوردارند.تقریبا ۳۰ درصد تولید مس جهان در آلیاژ سازی بکار برده می شود.آلیاژهای مس عموماً سرد کار می باشند و تنها ۱۰ درصد از آنها با روش ریخته گری تولید می شوند.بعلت مقاومت بالای فلز مس در مقابل خوردگی، از این فلز به وفور در صنایع غذایی و شیمیایی استفاده می شود.در مهندسی مکانیک، با تولید کننده های ابزارهای دقیق، در ساخت خودرو و کشتی سازی، کاربرد فراوان دارد.

فلز مس ، کاربردها و مصارف آن در زندگی و صنعت ما

مصارف ساختمانی

گرایش به سمت کاربرد فلز مس در ساختمان سازی بعنوان ماده نصب، دیوار سازی و سقف سازی رو به فزونی است.

در مهندسی هیدرولیک، مس در گرفتن روزنه های سدها، دریچه سد و پل ها کاربرد دارد.

بعد از طلا، مس تنها عنصر فلزی است که دارای رنگی غیر از خاکستری می باشد.

مس موجود در خاک عنصر ردیابی جهت مسیر یابی بسیاری از مخلوقات از جمله انسان است.

این فلز به عنوان یکی از مهمترین و مفیدترین فلزات است و میتواند تشکیل آلیاژ دهد.

مس با قلع مخلوط میشود و تشکیل bell Metal و با نسبت کوچکتری تشکیل برنز میدهد.

مس با روی مخلوط شده و تشکیل آلیاژ برنج، Pinchbeck و آلیاژهای دیگر را میدهد.

این فلز میتواند به علت قابلیت انعطاف پذیری به صورت ورقه ای، سیم و لوله ای درآید.

مس به شکل تصفیه شده نیز توسط تولید کنندگان شمشهای مس، ریخته گریها، واحدهای مفتول سازی، واحدهای تولید کننده فرآورده های برنجی و سایر بخشها، مورد مصرف قرار میگیرد و تبدیل به فرآورده هایی نظیر سیم بدون پوشش، کابل و سیم پوشش دار، نوار و تسمه، لوله، میله، محصولات ریخته گیری و… میشود.

مصارف خانگی و تزیینی

سالیان درازی است از فلز مس برای ساخت ظروف مسی در آشپزخانه ها و تزیین ویترین منازل استفاده میشود . خاصیت فلز مس و ظروف مسی  در پخت و پز بیشمار است .

مصرف نهایی یا End -Uses

استفاده از این فرآوردها در صنایع مختلف اصطلاحاً مصرف نهایی مس و یا “End -Uses ” نامیده میشود.

این صنایع به ترتیب اهمیت عبارتند از :

صنایع برق و الکترونیک، صنایع ساختمانی، صنایع کالاهای مصرفی، صنایع تولید ماشین آلات صنعتی، صنعت حمل و نقل و صنایع نظامی

تاریخچه مس در جهان و ایران

تاریخچه مس در جهان و ایران/ ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد

مس بعد از طلا، اولین عنصری است که توسط بشر کشف شد و ابزارآلات مسی کشف‌شده قدمتی در حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح را نشان می‌دهند. نشانه‌هایی مبنی بر ذوب و خالص کردن این فلز  از اکسیدهای آن مانند مالاکیت و آزوریت تا سال ۵۰۰۰ قبل از میلاد وجود دارد.

۵۰۰۰ سال پیش از میلاد

در یکی از اهرام مصر، یک سامانه لوله‌کشی با مس پیدا شده که مربوط به۵۰۰۰ سال پیش است. مصریان دریافتند افزودن مقدار کمی قلع، قالب‌گیری آن را آسان‌تر می‌کند و در نتیجه می‌توانند از آن برای ساختن لوازم بیشتری استفاده کنند. بنابراین آلیاژهای برنزی که در مصر کشف می‌شوند تقریبا قدمتی همانند این فلز  دارند.
قدیمی‫ترین اشیاء کشف‌شده مسی در ایران به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح باز می‫گردد؛ تپه زاغه، تپه سیلک و تل ابلیس از قدیمی‌ترین مناطقی هستند که ایرانیان برای نخستین بار در آنها از این فلز  استفاده کردند. این شواهد نشان می‌دهد ایران یکی از نخستین تمدن‌هایی بود که مس را در ساخت ابزار مورد نیاز خود به کار گرفت.

۴۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

آثار کشف‌ شده در تپه زاغه واقع در سگزآباد قزوین که قدمت آن به ۴۹۰۰ ســال قبل از میلاد می‫رسد، حاکی از آن است که احتمالا اولین استفاده از مس در ایران در این محل صورت گرفته است. کوره‫ها و توده‫های مسی کشف‌شده در تپه زاغه، نشان از احیا و ذوب و ریخته‫گری در این مکان دارد.

تپه سیلک نیز از قدیمی‫ترین مناطق سکونت تمدن‌های ماقبل تاریخ بوده است، که قدمت این منطقه حدود ۸ هزار سال است و با توجه به آثار کشف‌ شده، قدمت کشاورزی و دامداری در این محل بیش از سایر نقاط ایران بوده است. اولین استفاده از ابزارهای مسی در سیلک که تاریخ آن به بیش از ۶۰۰۰ هزار سال برمی‫گردد، مانند بسیاری از نقاط به وسیله چکش‌کـاری مس طبیعی صورت می‫گرفته است، این موضوع را می‫توان با توجه به شکل اشیاء اولیه و نبود کوره‌های ذوب مس در آن دوران دریافت.

 

۴۰۰۰ سال پیش از میلاد

در هزاره‌ چهارم تا هزاره‌ سوم قبل از میلاد، کارگران به استخراج مس از معدن هوئلوا (Hielva) اسپانیا مبادرت می‌ورزیده‌اند. در همین دوره استفاده از کالکوسیت، کالکوپیریت، بورنیت و سولفورها، صنعت مس را وارد مرحله‌ تازه‌ای کرد. در همین دوران، استفاده از کانی‌های اکسیدی مس و احیای آن توسط زغال چوب ابداع و رایج شد

غذاهایی که نباید درون ظروف مسی قرار بگیرد

صنایع دستی مسی اصفهان

نگهداری و پخت گوشت، گوجه‌فرنگی، آلو، چغندر و جوشانیدن سرکه، آبغوره و آب نارنج در ظروف مسی توصیه نمی‌شود.

مس باعث کمک به خونسازی و سلامتی رگ‌های خونی و قلب خواهد شد و باید روزانه به مقدار ۵/۱ میلی‌گرم در روز از طریق غذا دریافت استفاده شود.

اگر مس دریافتی، بالاتر از مقادیر توصیه شده باشد و یا ترکیبات ثانویه‌ای تحت تاثیر حرارت در محیط‌های اسیدی و بازی در واکنش با مس به وجود آمده باشد، ممکن است باعث ایجاد مسمومیت حاد یا مزمن شود.

از این رو، در گذشته که از ظروف مسی در سطح وسیع‌تری به صورت دیگ، قابلمه و قاشق، چنگال و بشقاب‌های مسی جهت سرو غذا استفاده می‌شد، برای جلوگیری از تماس مستقیم غذاهای اسیدی و بازی با آن و ایجاد مسمومیت و بروز بیماری‌های ناشی از ورود یون‌های مس و ترکیبات دیگر به محیط غذای در دست تهیه، ظروف مسی را با قلع و نیکل اندود می‌شد و اگر لایه محافظ اندوده ظروف مسی خراش برمی‌داشت و فلز مس مستقیما تحت تاثیر خاصیت اسیدی و یا بازی مواد غذایی در حال پخت یا سرو کردن قرار می‌گرفت، مس یا ترکیبات ثانویه آن به مقدار قابل توجهی وارد مواد غذایی شده و منجر به مسمومیت مصرف‌کنندگان می‌شد.

البته ظروف مسی اگر کاملا با لایه محافظی پوشانده شده باشند و هیچ‌گونه خراشیدگی و ساییدگی در این لایه ایجاد نشده باشد، به علت قابلیت هدایت و سهولت انتقال کامل حرارت و امکان کنترل میزان دما، کاربرد دارند، ولی با وجود همه محاسن، توصیه و تاکید می‌شود از نگهداری بعضی از مواد غذایی که خاصیت اسیدی یا بازی دارند در ظروف مسی خودداری گردد؛ مثلا نگهداری و پخت گوشت، گوجه‌فرنگی، آلو، چغندر و جوشانیدن سرکه، آبغوره و آب نارنج در ظروف مسی آسیب دیده توصیه نمی‌شود.

با وجود ورود ترکیبات جدید در صنایع تولید ظروف غذا و وسایل پخت و پز تنوع و تحول چشمگیری در وسایل مورد استفاده مشاهده می‌شود  هنوز در موارد خاص برای پخت و پز و سرو غذا از دیگ‌های بزرگ یا سینی‌های مسی در اعیاد و مراسم مختلف استفاده می‌گردد و بر مبنای احتیاط، همه ساله نسبت به تجدید و بازسازی لایه محافظ از طریق اندود کردن آنها با قلع و نیکل اقدام می‌شود.

از آنجایی که فلزات مورد اشاره گران‌تر هستند و زمان کار بیشتری می‌طلبند، گاهی بعضی از سفیدگران به دلیل صرفه‌جویی و یا سرعت بخشیدن به پروسه سفیدگری، با مخلوط نمودن سرب با فلزات مورد اشاره، خطرات جدید و جدی‌تری را برای افراد فراهم می‌کنند.

عملکرد سرب در سیستم مغز و اعصاب

حتی مقدار جزئی از سرب، موجبات اختلال در یادگیری را فراهم می‌کند و عامل بیش‌فعالی و کاهش بهره هوشی می‌گردد، به خصوص در کودکان و نوجوانان، افزایش سرب یا سایر فلزات سنگین (مثل جیوه، آرسنیک و کادمیوم) در بدن، علاوه بر ایجاد عوارضی از قبیل افسردگی،‌ خستگی، سردرد، فراموشی و اختلال در تمرکز، در فعالیت املاح بسیار ارزشمند و مورد نیاز حتمی بدن (مثل آهن، روی و مس) نیز اختلال ایجاد می‌نماید.

اگر دو قطره جوهر سرکه (اسید استیک) روی ظرف مسی سفید شده تمیز و بدون آلودگی به چربی دوده بچکانید و صبر کنید خشک شود، بعد از خشک شدن چند قطره پتاسیم یدید روی آن اضافه نمایید، در صورتی که سریعا رنگ زرد ایجاد شود، دلیل قاطعی بر به کارگیری سرب در قلع اندود نمودن این ظرف تلقی می‌شود.

 

برچسبها : صنایع دستی مسی ، صنایع دستی مسی اصفهان ، صنایع دستی ، مس اصفهان

برای دیدن محصولات مسی ما اینجا کلیک کنید .

صنایع دستی مسی اصفهان ۲

صنایع دستی مسی اصفهان

هنر مسگری در ایران یکی دیرینه ترین هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران به شمار می رود.ظروف مسی دست ساز در اعصارگذشته در استفاده و نگهداری می شده اند.از جمله شهرهایی که این هنر به صورت عمده در آن مشاهده می شود کاشان،اصفهان،شیراز و کرمان می باشد.در دوران قدیم در ابتدای کار استاد قطعات مس را به ورقه ی مس تبدیل می کرد.

کار اصلی ابتدایی استادکار آن است که شمش مس را با کوبیدن به ورقه ی مسی تبدیل کند،کار چکش زدن در دو مرحله ی مجزا با کمک یک یا دو نفر چکش کار انجام می شود.یعنی ابتدا با چکش تخت آن را می کوبیدند سپس با چکش چهارسو آن را صاف میکردند.

در قدیم کار مس گدازی را خود مسگر در کارگاه های کوچکتر انجام می داد در این مورد مس گداز یا مس قراضه را خودش آب می کرد و به شمش یا ورق مسی تبدیل می نمود و یا اینکه شمش آماده را از کارگاه های گداز مس می خرید.اما امروزه کارخانه نورد مس و تولید ورق مس به صورت صنعتی جایگزین کارگاه های گداز مس شدند.

 

بازار بزرگ مس اصفهان واقع در میدان نقش جهان و سایتهای معتبر میتوانند راهنمای خوبی برای شما  در خرید ظروف مسی با کیفیت باشند .

صنایع دستی مسی اصفهان

برچسبها : صنایع دستی مسی ، صنایع دستی مسی اصفهان ، صنایع دستی ، مس اصفهان،ظروف مسی ،ظروف مسی اصفهان ،

برای دیدن محصولات مسی ما اینجا کلیک کنید .

خواص فلز مس و ظروف مسی

صنایع دستی مسی اصفهان

خواص مس و ظروف مسی  :

مس یکی از متداول ترین موادی است که به طور طبیعی در محیط وجود دارد و بشر به طور گسترده ای از آن استفاده می کند. یک فلز مایل به قرمز با ساختار کریستالی FCC می باشد که جزو مهمترین فلزات غیر آهنی است. مس رنگ قرمز و نارنجی بازتاب می کند و سایر فرکانس های موجود در طیف مرئی را جذب می کند. به علت ساختار نواری آن به رنگ مایل به قرمز دیده می شود. این فلز چکش خوار، داکتیل و دارای هدایت حرارتی و الکتریکی عالی و همچنین واکنش پذیری شیمیایی پایین می باشد.

مقاومت مقاومت به خوردگی مس : همه آلیاژهای مس دارای مقاومت به خوردگی در برابر آب و بخار می باشند. در بیشتر اتمسفرهای صنعتی و دریایی ، آلیاژهای مس دارای مقاومت به خوردگی هستند. مس در محلول های نمکی ، خاک ها، کانی های غیر اکسیدی، اسیدهای آلی و محلول های سوزآور ، مقاوم است. محلول آمونیاک مرطوب ، هالوژن ها، سولفیدها، محلول های حاوی یون های آمونیاک و اسیدهای اکسیدی ، مانند اسید نیتریک ، به مس حمله خواهند کرد. آلیاژهای مس همچنین دارای مقاومت ضعیفی در برابر اسیدهای غیر آلی هستند. مقاومت به خوردگی آلیاژهای مس به دلیل تشکیل فیلم های به هم چسبیده روی سطح مواد می باشد. این فیلم ها نسبتا غیر قابل نفوذ در مقابل خوردگی هستند بنابراین فلز پایه را از حمله بیشتر محافظت می کنند. آلیاژهای مس، نیکل، برنج های آلومینیوم و آلومینیوم مقاومت عالی در برابر خوردگی در آب نمک از خود نشان می دهند.

هدایت الکتریکی و حرارتی مس :

۱٫هدایت الکتریکی مس : هدایت الکتریکی مس در دومین مرتبه پس از نقره قرار دارد و ۹۷ % آن می باشد. به علت قیمت کمتر و فراوانی بیشتر، مس به طور سنتی به عنوان ماده استاندارد برای کاربردهای انتقال الکتریسیته استفاده می شود. هدایت آلومینیوم حدود دو برابر مس می باشد. این آلیاژهای آلومینیوم، دارای استحکام پایین بوده و نیاز به بهسازی با گالوانیزه کردن و یا پوشش دهی آلومینیوم با سیم های فولادی با استحکام کششی بالا در هر لایه دارند. اگر چه افزودن سایر عناصر خواصی نظیر استحکام را بهبود می بخشد، ولی مقداری کاهش در هدایت الکتریکی ایجاد می کند. به عنوان مثال افزودن ۱% کادمیم می تواند باعث افزایش استحکام به میزان ۵۰% شود ولی هدایت الکتریکی به میزان ۱۵% کاهش می یابد.

۲٫هدایت حرارتی مس : هدایت حرارتی مس در حدود دو برابر آلومینیوم و سی برابر فولاد زنگ نزن است. از این رو مس برای کاربردهایی که به انتقال حرارت سریع نیاز دارند، از قبیل ظروف آشپزخانه ، مبدل حرارتی ، رادیاتورهای ماشین و وسایل نقلیه و انباره های حرارتی در کامپیوتر، دیسک چرخان و مجموعه های تلویزین استفاده می شود.

مشخصات بلورشناسی مس :

مس دارای ساختار کریستالی FCC است که سبب می شود رنگ ظاهری آن قرمز مایل به زرد بوده و هنگامی که پولیش می شود به صورت لوستر فلزی براق تبدیل شود.

خواص مکانیکی مس : نقطه تسلیم آلیاژهای مس به صورت مشخص تعریف نشده است. بیشتر متداول است که در ۰٫۵ % کشش، استحکام تسلیم مواد آنیل شده ، به عنوان یک سوم استحکام کششی آن در نظر گرفته شود.

سخت کاری با کار سرد یعنی مواد سخت تر شده و داکتیلیته آنها کاهش یابد و استحکام کششی نزدیک شود.

کار سرد و کار گرم : مس و آلیاژهای آن هر دو می توانند کار سرد و کار گرم شوند. داکتیلیته می تواند به وسیله آنیل کردن و یا آنیل تصادفی در حین جوشکاری یا لحیم کاری مجددا بدست آید.

انواع مس و آلیاژهای آن عبارتند از :

۱٫مس خالص : که حاوی ۹۹٫۳ % و یا بیشتر مس می باشد.

۲٫آلیاژهای با درصد مس بالا : دارای درصد مس بین ۹۶% تا ۹۹٫۳ می باشند و برای دستیابی به خواص ویژه ممکن است نقره نیز افزوده شود.

۳٫برنج ها : دارای روی به عنوان عنصر آلیاژی اصلی می باشند، همچنین عناصر دیگری مانند آهن، آلومینیوم، نیکل و سیلیسیوم برای بهبود خواص آلیاز، افزوده می شوند. برنج ها دارای مقاومت به خوردگی و استحکام کششی بالایی هستند.

افزودنی های برنج : افزودن سرب به ترکیبات برنج می تواند سبب بهبود خواص ماشین کاری شده، همچنین موجب سایش کمتر ابزار شود. افزودن آلومینیوم ، آهن و منگنز به برنج سبب افزایش استحکام، افزودن سیلیسیوم سبب بهبود مقاومت به سایش می شود.

۴٫برنزها : دارای قلع به عنوان تنها عنصر آلیاژی و یا عنصر آلیاژی اصلی می باشند. امروزه برنز به آلیاژهای مس که عنصر آلیاژی اصلی آنها غیر از نیکل و روی می باشد اطلاق می شود.

۵٫سایر گروه های آلیاژی :

آلیاژهای مس – نیکل : همانطور که از نام این آلیاژ مشخص است عنصر آلیاژی اصلی نیکل می باشد. این گروه می توانند شامل عناصر آلیاژی دیگر و یا فقط نیکل ، به تنهایی باشند.

آلیاژهای مس- نیکل – روی : این آلیاژها به علت رنگ آلیاژ به عنوان نقره های نیکل معروف می باشند. این گروه حاوی روی و نیکل به عنوان عناصر آلیاژی اصلی بوده، همچنین ممکن است سایر عناصر آلیاژی نیز به آن افزوده شود.

مس های سرب دار : مس های سرب دار آلیاژهای مس ریختگی هستند که دارای ۲۰% و یا بیشتر افزودنی سرب می باشند. همچنین آنها حاوی مقادیر کمی نقره هستند اما عناصر قلع و یا روی در آنها وجود ندارد.

۶٫آلیاژهای خاص : وقتی آلیاژها دارای ترکیبات شیمیایی هستند که در هیچ یک از گروه های ذکر شده قرار نمی گیرد، تحت عنوان آلیاژهای خاص نامگذاری می شوند.

خواص کلیدی مس و کاربردهای آن :

مس دارای خواص سفتی ، داکتیلیته و چکش خواری می باشد. این خواص، مس را به صورت گسترده ای برای کاربردهای شکل دهی لوله، کشش سیم و کشش عمیق مناسب می سازد. سایر خواص کلیدی مس و آلیاژهای آن شامل : هدایت حرارتی عالی ، هدایت الکتریکی عالی ، مقاومت به خوردگی خوب ، مقاومت زیستی خوب، ماشین کاری خوب ، حفظ خواص الکتریکی و مکانیکی در دماهای تبرید ، غیر مغناطیسی.

کاربردهای مس :

خطوط انتقال نیرو ، کاربردهای معماری ، وسایل آشپزی ، سیم های الکتریکی، کابل ها و جعبه تقسیم ، سیم های با هدایت بالا ، الکترود ها، مبدل های حرارتی ، لوله های تبرید، لوله کشی خانه ها، بوته های مسی خنک شونده با آب.

 

برچسبها : صنایع دستی مسی ، صنایع دستی مسی اصفهان ، صنایع دستی ، مس اصفهان،ظروف مسی ،ظروف مسی اصفهان ،

برای دیدن محصولات مسی ما اینجا کلیک کنید .

Shopping Cart

  • No products in the cart.